بوستان هنر
بوستان هنر
مقالات - تصاویر و مطالب هنری وعلمی
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط رسول صابر خطیبی |

 

شاید با اطمینان بتوان گفت که هیچ کدام از عناصر بصری و تجسمی ، به اندازه رنگ برای ما لذت بخش نیستند . اگر مجبور بوده باشید تا همیشه تلویزیونی سیاه و سفید قدیمی تماشا کنید و سپس به طور ناگهـانی دستگاهی رنگی به دست آوریـد ، این مسالـه را درک خواهیـد کرد. به همـان علّت بود که تهیه کنندگان تصمیم گرفتند تا فیلم های کلاسیکی همچون (( کـازابـلانکـا )) را تصحیح نماینـد و آنهـا را (( رنگی کنند )) . یعنی با استفاده از شیوه ای دقیق کامپیوتری ، فیلمی که در اصل سیاه و سفید بوده را رنگی نمایند . بحث در خصوص اینکه آیا این عمل به لحاظ اخلاقی وزیبا شناختی پذیرفتنی است یا نه ، سال ها ادامه خواهد یافت ؛ لکن به وضوح (( دست اندرکاران )) به دنبال این هستند که از قسمتی از بازار تقاضا برای بهره برداری به منظور تمام رنگی کردن فیلم ها استفاده کنند .    

  

 

      مطالعات و پژوهش های مختلف نشان می دهد که رنگ طیف گسترده ای از واکنش های روان شناختی و فیزیولوژیک را تحت تأثیر قرار می دهد . اغلب رستوران ها با رنگ قرمز تزئین می شوند ، زیرا بنابر یک اعتقاد ( قرمز ) (( رنگی )) است که اشتها را بالا می برد و بنابراین مصرف غذا بیشتر می شود . یکی از شیوه های درمانی متداول در خصوص  نوزادان نارس که به طور غریزی با بیماری یرقان از نوع خطرناکی متولد می شوند ، این است که آنها را با اشعه آبی شست و شو می دهند ؛ و این عمل به دلایل کاملاً ناشناخته ای میزان نیاز به تعویض خونشان را کاهش می دهد . محیط و فضای آبی نیز به طور خارق العاده ای فشار خون ، ضربان قلب ، و شمار تنفس انسان را پایین می آورد . در یک آزمایش ، از اشخاص ( سوژه ها ) خواسته شد تا از طریق مزه کردن ، پوره ی سیب زمینی که با رنگ سبز روشن ترکیب شده بود را تشخیص دهند . ولی به دلیل تأثیر رنگی اخلال کننده ، قادر نبودند که بگویند چه چیزی را می خورند . و در یکی از مراکز پرورشگاهی کالفرنیا ، کودکان خشن را  به طور مرتّب در سلولی به ابعاد 8  در 4 متری که با رنگ صورتی کم رنگ ، رنگ آمیزی شده بود قرار دادند . کودکان به آرامش می رسیدند ، یعنی آرام می شدند ، و در اغلب اوقات حدود ده دقیقه به خواب فرو می رفتند . این رنگ (( صورتی آرام بخش )) لقب گرفتـه است . مکانیزمی که در واکنش هـای ایـن رنگ ها وجود دارد ، هنوز نا مشخص است ؛ امّا بدون شک بر روی مغز و بدن انسان به شیوه ای کاملاً قوی ای تأثیر می گذارد .   

 

       اگر شما در برابر آثار واقعی قرار بگیرید ، رنگ ها ی آن واقعاً نخواهند توانست رنگ های دلخواه شما باشند ، زیرا باز آفرینی مکانیکی  آنها بر روی کاغذ هرگز دقیق و صحیح نیست . امّا شکی نیست که باز آفرینی این رنگ ها بارها مشاهده می شوند . رنگ همواره چشم را به خود جلب می کند . رنگ متأثر ازنور است . بدون نور هیچ رنگی نمی تواند وجود داشته باشد . اصول تئوری رنگ بیان کننده ی چگونگی این مساله می باشد .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.